Naprawa kasy fiskalnej – czy potrzebna jest kasa zastępcza?

Awaria kasy fiskalnej wywołuje mnóstwo stresu. Obawiamy się konsekwencji podatkowych oraz skomplikowanych formalności. Nie wiemy także, czy uszkodzenie urządzenia nie spowoduje długiego przestoju w sprzedaży. Z tego względu zawsze warto wybierać taki serwis kasy fiskalnej, który zapewni szybkie usunięcie awarii oraz pełne bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia jest także posiadanie kasy rezerwowej.

Awaria kasy fiskalnej – niezwłocznie zgłoś usterkę serwisowi

Awaria kasy fiskalnej to rzadki, lecz także duży kłopot, z którym musi zmierzyć się przedsiębiorca. Co w takiej sytuacji? Absolutną podstawą jest kontakt z autoryzowanym serwisem zajmującym się obsługą naszego przedsiębiorstwa. Zazwyczaj wystarczy zadzwonić na infolinię lub do opiekuna naszej firmy. Aby jednak naprawa kasy fiskalnej przebiegła szybko i sprawnie, warto przygotować się do tej rozmowy, podając serwisantowi kluczowe informacje.

Przekaż serwisantowi jak najwięcej szczegółów awarii, nawet tych z pozoru nieistotnych – bardzo często to detale mają wpływ na szybką diagnozę usterki. Ponadto zapoznaj się z instrukcją obsługi. Bywa tak, że awaria tylko z pozoru wydaje się trudna do usunięcia, w praktyce jednak to standardowy problem, z którym da się poradzić samodzielnie.

Przygotuj koniecznie wszystkie istotne informacje na temat swojej kasy, w tym jej dotychczasową dokumentację serwisową oraz gwarancję. Warto zapisać na kartce objawy uszkodzenia, ich zakres i częstotliwość występowania.

Praktycznie każdy serwis oferuje kilka możliwości kontaktu. Można zadzwonić do serwisanta, napisać wiadomość e-mail, jak i osobiście odwiedzić biuro lub dział w danej firmie. To, które wyjście okaże się lepsze, zależy przede wszystkim od odległości do punktu i rodzaju awarii.

W przypadku kontaktu telefonicznego można naprawy drobnych usterek dokonać samodzielnie, kierując się instrukcjami serwisanta. W celu ułatwienia komunikacji mailowej, dołącz zdjęcie lub film obrazujący problem.

Najczęstsze usterki kasy fiskalnej

Usterki kas fiskalnych bywają różne. Część z nich może usunąć na miejscu sam właściciel urządzenia, a niektóre wymagają kompleksowej naprawy, która w szczególnie niesprzyjających okolicznościach może trwać nawet dwa tygodnie. Bardzo częstym przypadkiem oddania kasy fiskalnej do serwisu jest poważne zużycie akumulatora. Z reguły tego typu sytuacja objawia się samoczynnym wyłączaniu urządzenia w trakcie pracy. Co ważne, usterka ta rozwija się wraz z czasem i zazwyczaj nie wcześniej niż po kilku latach użytkowania.

Bardzo często na serwis kasy fiskalnej trafiają także egzemplarze mające problem z podłączeniem do zewnętrznych urządzeń, takich jak dodatkowe terminale czy czytniki. To duży kłopot, który zazwyczaj zatrzymuje sprzedaż na pewien czas ze względów technicznych.

Znacznie większą usterką może okazać się awaria modułu fiskalnego, której skutkiem jest  kosztowna wymiana tego elementu lub zakup nowego urządzenia.

Czy awaria kasy fiskalnej oznacza przestój w pracy?

Niestety usterka kasy fiskalnej to nie tylko problem natury technicznej, ale również podatkowej. Prawo podatkowe, zgodnie z art. 111 ust. 3 Ustawy o VAT, jednoznacznie zabrania sprzedaży towarów i usług w przypadku awarii urządzenia rejestrującego obrót. Co to oznacza? Że brak kasy fiskalnej powinien wiązać się z zaniechaniem sprzedaży przez przedsiębiorcę. Wykluczone jest prowadzenie własnej niefiskalnej ewidencji – grożą za nie bardzo duże kary, w tym grzywna z tytułu wykroczenia skarbowego lub przestępstwa.

Naprawa kasy fiskalnej – czy warto mieć kasę rezerwową?

Naprawa kasy fiskalnej może trwać nawet wiele tygodni, kiedy to zgodnie z prawem nie możemy generować żadnej sprzedaży w obrębie swojego biznesu. Szczególnie duży problem mają przedsiębiorcy, którzy użytkują urządzenie dość leciwe lub niszowe. Wówczas czas oczekiwania może się jeszcze bardziej wydłużyć np. ze względu na brak części u producenta. Ten problem oznacza ogromne straty finansowe. Da się ich jednak uniknąć, jeśli lubisz być przygotowany na wszystko i przewidywać pojawiające się problemy.

Praktycznie każdy serwis kasy fiskalnej namawia przedsiębiorców do zakupu kasy rezerwowej i nie robi tego wyłącznie z chęci zarobku. To forma bardzo dobrej ochrony dla przedsiębiorcy i zarazem możliwość uniknięcia ogromnych strat finansowych. Kasę rezerwową uruchamia się w chwili awarii kasy głównej, dlatego ważne jest, aby wybrane urządzenie było ufiskalnione i gotowe do użytku.

Jaki model kasy rezerwowej warto kupić? Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zakup urządzenia bliźniaczego. Obsługa takiej kasy będzie taka sama jak głównej, dzięki czemu operatorzy nie będą musieli szkolić się z zakresu jej obsługi. Oczywiście w przypadku zakupu urządzenia rezerwowego wraz z kasą główną, możemy liczyć na zwrot do 700,00 zł od właściwego Urzędu Skarbowego. Przypominamy, że obydwa urządzenia muszą być online!

Serwis kasy fiskalnej – czym się kierować w wyborze?

Naprawę kasy fiskalnej warto zlecać wyłącznie wyspecjalizowanym serwisom. Takie firmy zatrudniają najlepszych fachowców z branży, którzy przechodzą cykliczne szkolenia i perfekcyjnie znają zasady działania oraz słabe i mocne strony wszystkich urządzeń dostępnych w ofercie. Praca serwisanta rozpoczyna się już w chwili zgłoszenia awarii. 

Zazwyczaj serwisem obsługującym awarię będzie firma, w której zakupiono urządzenie fiskalne. Warto wiedzieć, że serwis ma 48h na zareagowanie na zgłoszenie, co jest kolejnym argumentem przemawiającym za zakupem kasy rezerwowej. Poza tym zgłaszanie awarii do “macierzystego” serwisu daje nam pewność, że zajmą się nami specjaliści, którzy znajdą swoje urządzenia i posiadają odpowiednie uprawnienia. 

Partnerem artykułu jest sklep mico.pl